home about contact travelog resepi bahasa jerman

Idea Aktiviti semasa Cuti Sekolah! dengan link

Huh, cuti sekolah bermula, 
dan ibu-ibu tak terlayan anak-anak di rumah?
Ibu-ibu, jangan begituh sih!
Jangan biarkan anak leka je tengok tv atau main Ipad
inilah masanya untuk mendidik anak anda sendiri
inilah masanya untuk bermesra dgn anak
Maybe boleh cuba cari aktiviti berguna bersama anak




********


Aku teringat masa aku sekolah dulu2
Setiap kali cuti sekolah
mesti ada aktiviti menarik yang aku akan buat dengan arwah abah aku
yelah, dulu-dulu mana ada komputer, Ipad bagai
Antara benda yang aku pernah cuba dulu-dulu
Masa cuti sekolah:

Belajar mengait, dengan menggunakan 1 jarum
Tapi dah lupa dah, kena belajar balik dengan akak ipar kesayanganku

Belajar anyam ketupat, berhari-hari belajar
Xreti2, tapi sekarang, tutup mata pon boleh anyam ketupat

Bercucuk tanam, ini aku lemah,
pokok yang aku tanam selalunya memang tak hidup
sampai sekarang pon aku xreti tanam pokok

Belajar menyemat atap nipah, dulu-dulu kitorang ada pondok depan rumah kitorang
pondok tuh atapnya dari daun nipah
klasik kan! tapi da reput da pondok tuh
xde dah sekarang ni, sobs sobs


********

Tapi itu dulu-dululah, budak zaman sekarang sudah lain
mungkin ibu-bu boleh mencuba ini:

Origami! Yeay!
Drawing! Hooray!
Melipat-lipat, sambil dengar lagu pon boleh
Melukis-lukis, sambil tengok tv pon ok jugak lah



Origami Ideas to try:

DIY Cute Bow LINK

Rainy Season Umbrella LINK

Kiki's Delivery Service LINK
Great Origami: Paper Ribbon LINK

Dress Origami LINK


***

Easy drawing for kids to try:

Draw a Cartoon Cupcakes LINK

Draw an Owl LINK

Draw Hello Kitty LINK


Draw a Birthday Cake LINK


Draw a Cartoon Bee LINK


***

Lain-lain aktiviti untuk dicuba:

Bawa anak anda ke taman dan berjogging
Percutian keluarga atau lawatan sambil belajar
(atleast gerakkan otak kanak2 berfikir sesuatu yang berguna)
Bermain Puzzle, Jenga, atau Board Games bersama anak-anak
Keluar makan bersama anak-anak
Boleh jugak dapatkan idea aktiviti dari sini KLIK

Ingat QUALITY TIME is really important!




Siapa-siapa yang bukan ibu2 pulak
Kalau bosan-bosan
Boleh la main origami dalam phones/tabletts
try download apps/game PAPERAMA
Dia game origami, ada banyak giler levels
Kalau maen guna tablett, maybe lagi best, sbb screen besar

Boleh main lipat2 kertas dlm fon/tabs, 
feeling-feeling dia sama mcm real life punya Origami
Cuba try test ye!
Link utk Cheat/Tricks KLIK
Try tengok u-tubers ni, dia ada banyak cheat
(nampak sangat aku tengok cheat kan, hehehe)




Till then, sekian~





2 comments:

  1. wahh .. sunguh tradisional dulu dulu ehh. tapi apa salahnya jika masi di amalkan waktu sekarang. best jugak ~

    ReplyDelete
  2. dulu2 suka jugak melukis..lepas tu buat buku nota comel2.. konon2 nak buat diari.. dulu reti gak buat origami.. tapi sekarang banyak lupa dah..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...