home about contact travelog resepi bahasa jerman

Typography for beginner


Typography adalah perkataan Greek,
 „typosbermaksud “bentuk
 Dan
 „graphein“  bermaksud “menulis”.
 Typography adalah seni dan teknik penyusunan huruf/type,
bertujuan untuk membuatkan satu-satu bahasa dan tulisan
kelihatan lebeh menarik dan mudah dibaca ataupon dikenalpasti.
Tata susunan huruf/type melibatkan proses pemilihan
mata pen, jenis tulisan(font), panjang baris, dan line spacing.
Dalam bahasa mudahnya, Hand Lettering.








Apakah kaitan Chik Penulis Belog ni dengan Typography?
Hah, ini nak cerita. Minggu lepas birthday encik suami aku, and aku pulak xsediakan hadiah apa2(teruk kann aku). So aku decide untuk buat satu typography spezial untuk en suami aku. Late birthday wish, but still one great surprise for him! Yeah! Aku ni dah la memang xkreatip, tangan xbedung, tpi xpelah. Janji nak mencuba! Yeah! Daannn, dengan berbekalkan tangan keras xberseni ku ini, maka terhasillah satu kad birthday ber-typography ini:



Indah ker? Sebenarnya huduh. Hehehe. Korang diam, jangan gelakkan atau ejek aku. Xpelah, atleast I tried! Yeah! Punca-punca atau pon sebab-sebab aku tiba2 nak buat typography ni? Mcm mana idea typography came out? Kenapa xtulis je biasa-biasa atas kad birthday tuh?

Mendapat inspirasi untuk bermula membuat Typography?
That day, aku blog-walking and aku terjumpa seorang blogger, dari USA yang sangat-sangat kreatip dan bertangan art! Di belog saudari itu KLIK [link instagramm KLIK], ada banyak sangat typography yg dia lukis sendiri, tulis cantek-cantek guna tangan. Seriously BARE HAND. Cuba tengok dekat insta beliau.

I pon terus dapat inspirasi! Sih! Hahahah. Aku pon beli satu notebook di Amazon, beli yg murah-murah je, tapi nak yang cover dia nampak artistic siket, yelah, because, I am taking up typography! Kenalah Nampak art-art siket kan. Aku nak cuba berlatih menulis cantik-cantik ni. Nnt dalam notebook I ni, akan adalah typography masa beginner-beginner, and then yang typography intermediate, before aku buleh jadi professional typographer mcm blogger tersebut. Hebat x angan-angan ku? 

This is mine!


Ini semua salah Chik Google?
Arituh Chik Google mintak aku updatekan profilku, ~blogger kena la ada profile yg mantop you!, barulah org nak baca sikit2 belog you!~ Dan antara detail yang Google nak adalah skills. Dia kata, “What skills do you have?”. Aku terkesima. Jaw dropping question, which I seriously don’t have any answers for that! Hahahah. Sorylah I baru balik dari London, speaking London la siket you olls! Hehehe.

Aku baru sedar, aku xberskills langsung. So reply aku pada Chik Google: I don’t know if I have one. But I do know how to talk to strangers, if that can be considered ‘skills’. Hahaha. So aku anggap typography ni jalan untuk mendapatkan skill baru lah ye. So to start typography, aku rasa, atleast I have to make a kick start. And just do anything, I mean, write anything that I like. Aku sedar aku xdelah kreatip sangat, but I’ll try to nurture the skill into me.

Oh, bercakap tentang London, sebelum terlupa, aku nak buat giveaway untuk reader belog ni! I bought Harry Porter postcards in Londddoonn! Hahaha. Because we went to the platform 9 3/4 in King Cross Station, London, where Harry Potter took the express train to Hogwarts!




Please go to this post KLIK(link is not yet available, still finding time to post), to check it out! Many Harry Potter postcards are ready to be given away to all my belog readers! Nnt I tulis ucapan sweet-sweet dalam poskad tuh ye. Semua poskad akan dipost dari Germany! So postcards from London, but posted from Germany. Buleh x? Boleh! Just stay tuned! Bubye!


Linksup: (link is not yet available, still finding time to post)
·         Harry Potter Postcards Giveaway to my dear readers!
·         Typical London: Journal of our Journey

***gimme some time to write yah, I have exam tomorrow and the next day! Yahoo!**

3 comments:

  1. Waa.. cantik la notebook tu.. You make me feel like travelling :3 Nak belajar gak typography ni ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cubelah belajar jugak... At first, akak ingat susah tau...tapi senang je rupe2 nya.... just google image, carilah typography with motivational quotes ke...best2... :D

      Delete
  2. owhh patut la perasan mase poskad harry potter tu akak tulis cenggitu.. nice... anis x art sgtt..hahah.. tangan kaku..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...