home about contact travelog resepi bahasa jerman

Resepi: Oatmeal Cookies dengan Badam

Sumber: Internet

************

Ni nak cerita, itu hari aku balik je rumah dari Uni, laki aku kata, Kak Atie kasi biskut oat. Kak Atie, Kak Lisa dengan laki aku semua budak master, so diorang selalulah jumpa each other. Sedap sangat-sangat biskut oat-nya, sampai menyebabkan aku pon nak try buat. and I did it! Chacha


Biskut kenalah simpan dalam bekas tin, kalau tak nnt masuk angin. Kan!

Kat sini aku nak tulislah jugak resepi biskut oat aku ni, next time kalau aku nak buat lagi, dah tak payah mencari-cari resepi lagi kan.

Oatmeal Cookies Recipe:

  • 1 1/4 cwn tepung gandum
  • 3       cwn oat
  • 1/2    sudu teh garam
  • 1       sudu teh soda bikarbonat
  • 3/4    cwn gula perang
  • 1/4    cwn gula pasir
  • 1       cwn butter(**dicairkan)
  • 1 1/2 sudu teh esen vanilla
  • 2       ekor biji telur
  • segenggam chocolate chip/ kismis(jgn guna dua2 sekali, nnt manis sangat)
  • segenggam badam(almond) ketuk-ketuk sikit dengan lesung (tak moh besar2 sangat)
Cara2:
  • Gaulkan tepung, garam, soda, dan oat dalam satu bekas.
  • Dalam bekas lain, pukul butter dan gula. Sampai ber-krim!
  • Masukkan dalam butter tuh, telur dan esen vanilla. Pukul lagi.
  • Pelan-pelan masukkan tepung dalam aduan basah tadi. Sambil kacau perlahan-perlahan. 
  • Last sekali masukkan chocolate chips, kacau bagi sebati je, jangan kuat2, nnt chocolate chip dengan oat pecah plak.
  • Scoop masuk dalam loyang, bakar 11 min pada suhu 190°C. 
  • Siap!


Cawan Paris terpaksa digunakan nak cover background bersepah. Hahahah

Santek tak bekas tin titew? Ini mesti kena bawak balik Msia nnt.
Mana buleh tinggal benda cute camnie! Hahaha

Sambil-sambil makan biskut, buleh minum ais teh o ais limau! Masipta!

Sebenarnya kitorang takde oven nak masak biskut ni. Aku bantai je masak dalam pizza pan. Hangus terbakar! Berasap satu rumah. Nasib baik tak ter-trigger fire alarm. Huh. So by the end, aku kasi biskut mentah aku dekat kak Lisa, the next day, kak Lisa pass kat aku balik dah siap masak. Tengkiu2, senior! Tolong bakarkan biskut I olls. 

Sekian~
Thanks for reading!
Rindu kota Prague. Bila nak cuti lagi ni, penat dah belajar. #throwback




15 comments:

  1. hehehe.. nasib x terbakar ea.. sila berhati2 yer..

    ayie jalan2 nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah, nasib baik tak terbakar rumah kitorang...

      Delete
  2. Nak sikit untuk Aidilfitri. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau post ni, sampai msia lemau dah... :D

      Delete
  3. Haha. Resipi nampak senang ni. Boleh cuba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cubelah Scha, memang senang, tak tipu... Kite first time buat pon menjadi... :D

      Delete
  4. rajinnya anak ummi masak... selamat berpuasa untuk aisya dan suami...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat berpuasa jugak ummi dan keluarga.... :D rindu nak makan macaroni bakar ummi buat dulu2... nnt kasi resepi ye... :D

      Delete
  5. Amboi.. nasib baik tak terbakar :0 Menakutkan xD

    ReplyDelete
  6. okee.. nak resepi akak.. anis punye resepi tak menjadi.. rase dye... hurmm xpayah den koba an.. xsodap..haha.. curi resepi akak la.. ngeee~~

    ReplyDelete
  7. sedapnya..bole try ni kak aisya..da lama cara resepi mudah2 macam ni..dah bookmark ni..nk try blek kg nnti >_<

    ReplyDelete
  8. waahhhh! resipi cookies. saya penggemar cookies! yeayyy

    ReplyDelete
  9. nampak sedap dan cepat kenyang sbb banyak oat kan.. best makan untuk breakfast dan juga untuk snek!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...