home about contact travelog resepi bahasa jerman

Cerita Hindustan Bermotivasi

Nak tahu tak apa, suami aku kan, suka sangat-sangat cerita Hindustan. Aku ok-ok jer, I'm not a big fan of Bollywood, tapi takdelah macam benci. Tapikan aku macam kalau boleh, taknaklah tengok cerita hindustan dengan orang, aku lagi prefer tengok sorang-sorang.


Sebab everytime aku tengok, confirm ayor mato den ni meleleh, macam cheese cake meleleh. Aku ni senang giler touched dengan scene-scene dalam cite hindustan, tambah lagi ada background musik menyayat hati, adehh memang tak tahan, tak sahlah kalau tengok hindustan tak nangis. Hahahhaha. 



Dann aku nak cerita dekat korang, aku ada 2 movie hindustan yang buat aku realised, kenapa dan sebab apa aku kena belajar properly dan kenapa kita semua kena lebih menghargai ilmu. Ehh bunyi macam poyo and pelik pulak ek ayat aku? Hahaha.


Haa kalau korang down ke apa pasal study or anything, jemput-jemputlah tengok movie-movie ni, dia kelakar dan boleh jadi motivasi, sebab ada deep meaning in it :D





3 Idiots 2009
Imdb Rating : 8.5/10

Tak kira berapa juta kali aku tengok, aku still menangis setiap kali tengok cerita ni. Dia ada friendship, ada motivation, ada macam-macam dalam dia. Yang paling penting, aku rasa, cerita ni buat aku sedar, kita semua kena belajar/buat sesuatu mengikut passion kita. Kalau budak passion dia Engineering, parents tak patut paksa budak tuh belajar Medic dan apa-apa kos lain. Setiap kali aku macam down dengan study aku kan, suami aku mesti pasang cerita ni, pastuh aku tengok, dia tidur. Hahhahah.


Moral learned:
Kita kena sentiasa ikhlas menuntut ilmu, dan jangan belajar sebab nak menunjuk pada orang. Kadang-kadang ada orang belajar, nak dapat result elok ke apa, just sebab nak menunjuk pada orang. Aku rasa, better kalau result kita so-so jer, janji kita ikhlas dengan belajar kita tuh. Kadang-kadang aku ada jugak nampak, orang yang dah fly ni, macam belagak pulak dengan kawan-kawan dia yang dekat Malaysia. Tak baik arr camtuh. Ok tutup cerita.


Dann kalau boleh, belajarlah benda yang passion kita, yang kita suka, sebab benda tuh yang nanti buat hidup kita bahagia dan hati kita lebih ikhlas belajar. Kita tak boleh paksa diri kita sebenarnya.


Dann belajarlah untuk faham, bukan semata-mata untuk exam. Kalau semata-mata untuk exam, baik hafal jer buku, macam watak Silencer dalam cerita ni. Hahahha





Munna Bhai 2003
Imdb Rating : 8.6/10

Aku respek sangat dengan watak Munna dalam cerita ni, sebab dia sanggup nak masuk belajar walaupun dia dah tua, walaupun sebelum tuh dia macam samseng gtuh, sebab dia sayang parents dia. Sebab dia tahu parents dia berharap sangat, dia jadi manusia yang berguna.


Moral learned:
 Lepas tengok movie ni, aku cam realised, sekurang-kurangnya kan, kalau kita dah mengah sangat dengan study kita, terasa macam nak putus asa kan, pikirkan mak ayah kita yang berharap pada kita, mesti lepas tuh kita akan rasa kita bertanggungjawab pada study kita kan.


Aku ni kurang sikit sense of tanggungjawab ni, sebab aku anak bongsu. Manja kann. Hehehehe. Dann aku macam tak jumpa lagi passion aku apa, buat masa sekarang. Alhamdulillah family aku takdelah memaksa aku pilih Electrical Engineering ni, aku pilih sendiri, and I'm... kinda in love with it.... Hehehhe




Thanx for reading !
Anneyoung ! Muah !

21 comments:

  1. mcm best jer ceta nie...nanti google tgk .tq for sharing

    ReplyDelete
  2. 3idiots tu memang layan lahh. hahah

    ReplyDelete
  3. 2-2 cerita ni memang best..3 idiot tu tgk byk kali pun xpe..best sgt :)

    ReplyDelete
  4. Ewahh. Mood hindustan dia yer. Hehe. Dua2 cita ni mmg terbaik especially 3idiots. ^^

    ReplyDelete
  5. Yg 3 idiots kalo x silap byk kali juga tyg kt tv. Cerita tu mmg byk sangat pengajaran.

    ReplyDelete
  6. yg nombor dua tu anis xpernah tengok.. yang first banyak kali dah tengok.. memang bg motivasi betul.. :) kadang2 tanpa kita sangka yang akan terjadi tu la yg akan terjadi.. :)

    ReplyDelete
  7. virus dalam 3idiots and bapak perempuan dlm munna bhai tu pelakon yg sama kan? kelakar gila even bawak watak jahat. hahaha

    ReplyDelete
  8. 3 idiots tu dh tgk byk kali..
    best..

    ReplyDelete
  9. dah lama sangat tak tengok citer nustan huhi..good luck in your study hehe jgn down down..xper kami pun dlu repeat paperr ngehngeh

    ReplyDelete
  10. Salam. Aisya, boleh bagi full address kat entri ni tak? Nak pos hadiah on 13/2/15. Dengan no contact skali lah kot,kan?
    http://drshikinzainal.blogspot.com/2015/02/hadiah-bakal-dipos-13215.html

    ReplyDelete
  11. ain pun suka ulang tengok cite 3 idiot. memang ada mesej yang berharga di situ..

    ReplyDelete
  12. Dua-dua movie ni best! Serious best! Tapi yang 3 idiots tu, memang buat rasa menyesal sampai sekarang. "Kenapa tak belajar molek-molek dulu?" hahaha.
    Rasanya sekarang, kalau nak sambung belajar, kne tengok balik untuk dapatkan motivasi.-_-

    ReplyDelete
  13. tudiaaa sekali keluar citer hindustan pulak.. 3 idiots akak tengok yang satu lagi tu tidak..
    not a big fan too. kalo tngk maybe tertengok kat tv.. dload o tengok online would be never lah..
    citer lama2 akak suka compared to the new ones nowadays.. hihi..

    amboi Aisya hati tisu =P

    ReplyDelete
  14. Jemput singgah sini..
    http://drshikinzainal.blogspot.com/2015/02/hadiah-dari-hk-sarawak-germany-entri.html

    ReplyDelete
  15. KIta suka 3 idiots tu! Memang best sangat. Tengok ulang-ulang pun rasa best. Dan, mesti banjir juga

    ReplyDelete
  16. macam menarik jugak . boleh cari nnt

    ReplyDelete
  17. Munna bhai x pernah tengok lagi. Tapi 3 idiot memang terbaik :)

    ReplyDelete
  18. dua2 movie ni kak wana belum tengok lagi..tapi akak memang minat dan layan hindustan..citer tamil pun akak boleh layan tapi kena tengok pelakon..kalau rajnikanth memang layan habis la..hehe.

    ReplyDelete
  19. dh lamaaaa sgt tak layan cter hindustan sbb byk habiskan masa dgn BW je skrg

    ReplyDelete
  20. saya suka cerita 3 idiot 2... dah tengok berpuluh kali still klu ada masa akan tengok lg... hehehehe

    ReplyDelete
  21. citer 3 idiot tuh memang best.. munna bai pun best jugak..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...