home about contact travelog resepi bahasa jerman

Kopi: Tabiat Orang Jerman, Serba Sedikit

There was one time, I told my friend.... Amboi speaking London ahkak Aisya yer! Kekekeke. Takdelah gurau jer. Aku pernah arr borak dengan kawan kerja sini, orang Jerman. Aku cakap, aku rasa nak reduce coffee intake aku. dulu macam banyak arr minum kopi. Aku nak reduce jadi 3 CAWAN jer sehari. Pastuh kawan aku si Jerman alah ni pon cakap, dia pon nak reduce jugak coffee intake dia, jadi 7 CAWAN sehari. I was like, whattttt....??!! 7 cawan tuh kau dah reduce dah, habis kalau belum reduce berapa tuh kau minum sehari? Is coffee you blood type or what? Hahhahaha. Minum kopi tak hengat donya betul ni.



Tapi somehow bila dipikirkan balik semula, logiklah kenapa diorang minum kopi banyak sangat-sangat. Sebab orang Jerman ni sangat fokus bila buat kerja. Kalau menguap, memang pelik arr. Aku tak pernah tengok kawan Jerman aku menguap. Haa dahsyat kan. Pastuh diorang ni memang pentingkan efficiency bila kerja. So untuk stay fokus masa kerja, diorang bukan takat minum kopi jer. Malah diorang tidur awal setiap hari. Kalau kat perumahan aku kan, lepas pukul 9 malam, dah sunyi gila. Sume rumah dah tutup lampu weh. Diorang sume tidur awal, supaya esoknya tak mengantuk kat tempat kerja.




Dann memang undang-undang dekat sini, setiap hari tak boleh bising lepas pukul 10 malam, sampai 8 pagi. Kecuali Jumaat dengan Sabtu malam. Jumaat dengan Sabtu tuh hari depa pergi party-party, minum-minum. Yolah wiken sini tak kerja kan.


Fikir pasal coffee, teringat orang Jerman. Hahahha. Berkait rapat sangat. Anddddd... I would like to share some informations about coffee. Inilah tujuan sebenar entry ni sebenar-benarnya. Mai baca sikit, menarik tau :D For you, you, you, who love coffee just like I do, come read some. Teehee :D




Have your cup of coffee today!
Have a great day ahead :D
Muah :D


19 comments:

  1. perhhh...7 cawan tu...akak pun suka kopi tapi 3 cawan sehari tu pun dh rasa byk..:)

    ReplyDelete
  2. lau yg without caffeine or less caffeine, ok lg kot, huhuu~

    kopi kaw tnpa gula lg wowwww, hehee

    ReplyDelete
  3. apa kopi yang best dekat sana cah? kirim la sechawan dua dekat sini

    ReplyDelete
  4. sy terus ke tandas bila minum or terminum coffee. HAHA

    ReplyDelete
  5. I Luv coffee. Mesti minum kopi setiap hari... kalau tak lemau jadinya. hikhik

    ReplyDelete
  6. Fuh memang tabik la org jerman boleh minum kopi byk tuh..kak wana tak boleh..kalo minum lebih kepala jadi pening..hehe

    ReplyDelete
  7. wahhhh info yang bagus. kite pun suka gilaaa minum kopi! haha

    ReplyDelete
  8. Saya tak minum coffee. hehehe :D

    ReplyDelete
  9. perghh... kak, saya pun memang suka minum kopi.. kopi memang sedap.. tapi, tak da effect langsung lah kat saya.. minum kopi nak hilangkan ngantuk, tapi sebaliknya.. ish3

    ReplyDelete
  10. Cik Mimie tak minum kopi.. :) bau pun tak boleh..hoho

    ReplyDelete
  11. I am not into coffee :B Cemana dia boleh telan more than 7 cups tu! Musykil sekejap.

    ReplyDelete
  12. Syira tak suka minum kopi. nanti sakit kepala terus!. hehe

    ReplyDelete
  13. maigad !! 7 tu dia dah kata kurang.. isk isk x tau la kalo dak brapa dia amek kopi shari..
    akak suka gak tapi xde gitu la.. kalo ada minum.. kalo xde takpe.. kalo tingin sngt p beli.. tu je..

    ReplyDelete
  14. wowww banyak gilaaa.. anis satu cawan sehari je tengok keadaan.. boleh la layan coffee sikit2.. semua minum la..hahah... bagus la kan org german ni.. tido awal.. efficient sungguh bab kerja.. :D

    ReplyDelete
  15. owh...camtu ye perangai dieorg tp sy tertarik dgn bab kerja n undang2 tak leh bising pd malam hari.....bagus btol :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...